torsdag 9 augusti 2012

Bästa dagen...

Kan någon snälla stoppa bandet? Jag vill att det för alltid ska vara sommar. Sommar, året 2012. Det behöver inte vara sol och 28 grader varje dag. Jag nöjer mig med det här lite halvtaskiga vädret som jag upplevt under mina "svenska" semesterveckor. 
Jag vill vara ledig och jag vill vara med mitt livs kärlek. Varje dag, varje sekund...

Så här lyrisk är jag efter en fantastisk dag med mitt hjärtas dynamo.

Vi tio lämnade vi hemmet. Jag hade två ärenden att fixa i stan. Utöver dessa så tänkte jag att Isak skulle få bestämma dagens händelseförlopp. 
Vårt första stopp blev Toys R Us. Några nya små leksaker är nyckeln till framgång om man planerar att uppehålla sig i en butik längre än en kvart ;o)
Tre nya Transformers och en liten Ben 10 klocka fick följa med på vårt äventyr.

Sen landade vi en kort stund hos pappa T. Därefter körde vi till P-huset Anna och parkerade vita faran med stor omsorg. Här väljer vi inte första bästa lucka. Det gäller att hitta en plats med minimal risk för dörruppslag. Fast ska man vara ärlig...i vilket jävla p-hus kan man hitta detta?! Luckorna är som gjorda för leksaksbilar...

Hade bestämt med pappa P att vi skulle komma till Löplabbet mellan 12 & 14 och exakt 12.00 trillade vi innanför tröskeln. Nya träningsskor var uppdrag #1.
Hade inte riktigt koll på klockan, men jag tror att det uppskattningsvis tog 45 minuter innan vi kom ut ur butiken igen med ett stort leende på läpparna och ett par fina och färgglada löparskor i påsen.

Mission #1 completed!

Sen gick vi till Hansa. Där åt vi på favoritstället, Redfellas. Två färskpressade juicer och god mat. Det är inget trevligt ställe att äta på. Hög ljudnivå och dålig ventilation...men vi hade så mysigt ändå. Satt och pussades och kramades och åt med god aptit.

Uppdrag #2 var sen att lämna mitt sämsta köp någonsin till skräddaren. Vi pratar alltså om jeansen för 1800 spänn som jag köpte den 25 juni. Uppläggningen blev så j-vla dålig att jag slängt de i bakluckan på bilen och låtit de ligga där i väntan på bättre tider. 
Så nu gick vi till Davidhalls Torg och lämnade de för en andra uppläggning till vår "vanliga" skräddare som aldrig någonsin misslyckats. Så nu är det bara till att hålla tummarna. 
Slänger pisset om det inte blir bra ;o)

Sagolekplatsen blev sen Isaks val av destination. Där lekte vi dock bara en lite stund. För något som lockade oss båda var ett äventyr inne på biblioteket. 
Jag har sedan universitetstiden en viss ångest över bibliotek. Jag älskar dem, men jag hatar att behöva leta och låna böcker om ämnen som inte intresserar mig. Jag hatade hela den skoltiden, ha ha. Men nu, när man liksom inte är tvingad till att läsa en viss sak, så är det mysigt att strosa omkring lite planlöst. Barnavdelningen är ju lätt den bästa. Mysigt inrett och massor av mästerverk som man minns ifrån sin egen barndom.

Vi hamnade i ett rum med två små båtar som man kunde sitta i. Där satt vi tätt tillsammans. Först läste vi Vampyrboken. Kanske inte mitt smartaste drag här i livet, för den har onekligen satt spår i min lille prins som pratat om blodsugande varelser och Dracula hela kvällen ;o) Men boken fanns på hyllan märkt "för barn 0-8 år"...och då måste det ju vara ok?! hi hi
Väggen i detta rum var målad med olika sagor. Mest utmärkande var "Gullivers resa till Lilleputt". Isak ville bestämt läsa denna, men jag gav upp efter en minuts letande och istället blev det en Astrid Lindgren klassiker....Mio min Mio. 

Efter typ en halvtimmes läsande, så var vi båda så dåsiga att vi bestämde oss för att lätta och hitta på något annat. Men fler biblioteksbesök blir det tveklöst inom en snar framtid!

Vi gick bort till Södertull. Ställde oss i kö till Rönneholms Glass. Denna glass fick väldigt högt betyg utav Sydsvenskans testpanel 2006 och jag kan bara instämma. Supergott! En kula kostade 2006 14 kronor och idag kostar det 20 :o) Vi satte oss längs kanalen och njöt av solens strålar.

När glassen var näst intill färdigäten så bestämde vi oss hastigt och lustigt för att hoppa på "Rundan". Båten som tar en genom Malmös kanaler. Sist jag åkte denna (vad jag vet) var med mormor när jag var typ två år. Har två svart och vita foton som minne av detta.
Tänk, då...för 32 år sedan...åkte jag med lilla mormor. Mormor som inte längre finns *gråter*...och idag åkte jag med Isak. Det är ganska häftigt. Vem vet? Det kanske till och med var samma båt. För de ser minsann ut till att kunna vara så gamla.

Rundan tar 45 minuter. Det var himla trevligt!! Skrattade gott åt många av historierna som guiden berättade. Särkilt den om Malmö Brandstation som är Alfred Arwidius byggnadsverk. Denna arkitekt skapade rubriker då han dog. Han hittades i sitt badrum alldeles naken tillsammans med sin 16-åriga älskarinna?! ;o) Han var själv då 54 bast. Bra jobbat säger jag! De båda dog av koloxidförgiftning beroende på en felaktigt installerad gasbrännare för varmvattenberedning. Detta vara bara en av många intressant historier om parkernas stad.

Sju timmar senare var vi hemma igen.

Efter kvällsmaten sjönk vi ner i soffan med en stor påse lösgodis ifrån Hemmakväll. Isak nöjde sig med fem bitar...jag med nååågot fler ;o)

Nu tänkte jag se film...


 Igår lekte Isak med Mischa hela dagen
Han lämnar ett tomrum efter sig i denna pensionärstäta gata :o(

 På Redfellas
 På Hansa kan man jaga guldfiskar och plaska i låtsas-vatten!
 Här inne satt vi och läste skräckhistorier ;o)

Rundan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar