måndag 18 juni 2012

Bodrum Imperial

Ja, då hade jag tänkt att skriva lite om vår semester. Den var klockren helt enkelt. Vi hade det så underbart att jag mot slutet tänkte..."nämen nu måste ju bara något gå fel, man kan ju inte ha det så här bra". Så fallet i trappan var väl mitt straff för att jag i fjorton dagar levt som en prinsessa ;o)

Jag hade ju valt ett Blue Village hotell med Fritidsresor. Pappa T var inte lika övertygad, men lät mig bestämma. Som vanligt, hi hi.
Hotellet hade allt som jag vill ha. Stora poolområden, mycket trädgård, vacker miljö, strand, Bamseklubb och underhållning. Det enda som saknades var närheten till shopping. På gott och ont. Det kan vara mysigt att strosa omkring i alla dessa affärer som i mångt och mycket erbjuder samma produkter. Men inte med barn. Nej tack. Hur kul är det för en femåring att prova kläder, känna och klämma på inhemska produkter och välja och vraka mellan tusentals flätade läderarmband. Nej, en femåring spenderar hellre kvällen på en amfiteater och dansar tillsammans med Bamse och hans vänner. 

Vi åkte in till centrala Bodrum två gånger. Det räckte faktiskt. Hade det bara varit jag och T så hade vi nog åkt in där i princip varje kväll. För där var superfint och mysigt. Hade kunnat göra av med hur mycket pengar som helst ;o)

Vi hade ju anmält Isak till Bamseklubb för båda veckorna. Den hålls fem dagar i veckan och Isak fick gå mellan tio och tolv. Tror att han hoppade över tre tillfällen. "Jag vill vara med familjen" som han uttryckte det ;o)
Men de gånger han var där så var han överlycklig. Piratdagen, Lille Skutts Morotsjakt, Bamsegympa, Djungeldagen mm. På Piratdagen blev de målade som pirater och fick leta efter en skatt och på Djungeldagen var Isak en Tiger. Denna ansiktsmålning fick sen sitta på hela dagen :o)

Vår något översociala son skaffade sig snabbt kompisar. Han fick dock ligga i, för många barn är svårflörtade. Blyga och tillbakadragna. 

De stunderna när Isak var på klubben så passade jag på att läsa bok, umgås med mannen min ;o) och utforska omgivningarna tillsammans. Klättrade på berg och klippor och njöt av sagolika vyer. 

Vädret var perfekt. Det var i genomsnitt 37 grader. Någon dag var det 49 grader i solen. Men det fläktar hela tiden i Bodrum så det känns liksom aldrig för varmt. Visst, hade man varit tvungen att springa omkring i vanliga kläder och sköta ett jobb så hade det nog varit outhärdligt. Men i kombination med semester och bikini så är det perfekt. 

Frukosten började klockan sju på morgonen och sen fanns det att äta fram tills klockan ett på natten. Fri tillgång på glass och dryck. Hur de får ekonomi i dessa all inclusive anläggningar övergår mitt förstånd. Visst, på sådana som mig, T och Isak så sparar de pengar. Vi äter och dricker knappt någonting. Sen finns där dem som liksom går all in och äter som j-vla grisar (förlåt alla underbara, skära nöff nöffar) bara för att det är "gratis". Lämnar gärna både tallrikarna och glasen fulla bara för att "de kan"...efter att de ätit så det nästan sprutar ut ur öronen. De går tydligen igång på att lägga på sig ytterligare några kilon och spränga gränsen mellan övervikt och fetma.

Vår lilla familj la en hel del pengar på vattenlekar. Vi åkte hur många saker som helst, som jag inte ens kan namnen på. Jag körde Jetski för första gången och jag har fått uppleva hur det känns när ens lille femåring flyger av en attraktion, som påminner om "ringarna", i typ 190 km/h. Hux flux så var han borta. Där låg han mitt ute i det stora blå. Tacka Gud för flytvästen ;o)
Näst sista dagen så gav vi oss ut på ett två timmars långt äventyr. Fast Trip hette det. Man åkte först till Camel Beach, där kamelridning väntade. Sen åkte man ut till ett ställe som kallades Akvariet. My God! Turkost kristallklart vatten med tusentals nyfikna fiskar. Där snorklade vi och njöt av livet under ytan. Sist men inte minst åkte vi ut till en önskegrotta. Jag vågade mig inte in hela vägen, men pappa T och Isak kom in en bit. Men när det blev becksvart så sviktade lilleman. Väl ute igen klättrade han upp på en klippa och skar sig i foten. Men, men...det är sådant som händer när man är ute på äventyr. "Jag trampade på en kniv" utbrast han och jag trodde först inte på honom.
Blev omplåstrad av hotellets lifeguard och var på benen igen efter två timmar ;o)

Gud vad jag svamlar! Får nog avrunda nu och lägga upp lite bilder. Det blir 21 stycken?! Alldeles för många, I know, men det är svårt att sortera när man har över femhundra. 

 Lille Skutt blev Isaks favorit
Min också för den delen...var tvungen att klämma på honom flera gånger ;o)


 Denna "soffa" åktes två gånger. Kuligt! ;o)

 Vattenrutschkanan i soluppgång

 Slottet i Bodrum var helt fantastiskt!

 Utsikt från slottet....centrala Bodrum

 En hund vi gärna hade tagit med oss hem...
Isaks drog i hennes mungipor och sa "smile"

 Att flyta är ingen konst

 Bytt glasögon med pappa

 Pojkarna är på väg upp i himmelen

 En dagsutflykt till Kos
Överfarten tar endast 12 minuter

 Isak var inte intresserad av den grekiska ön och somnade sött

 Denna gick snabbt tyckte Isak



 Fiskrestaurangen på hotellet

 Inte rädd för vargen inte *ler*

 Bergs och klippklättring
Ursäkta den minimala klädseln, men det var stekande hett ;o)

 Fisk är gott! Turkarna kan laga mat!

 Pappa ville absolut inte rida på de stackars djuren, men vad gör man inte för sitt barn

 "Akvariet"

Bild ifrån Fritidsresor...det var denna som gjorde mitt val enkelt
Bilden måste dock vara tagen när det var nybyggt, det var mycket mer lummigt nu

Tack pappa T för en underbar semester!! Utan dig så hade vi inte upplevt hälften av det vi gjorde. Tack vare dig och din sociala kompetens så var varje dag ett äventyr och total avkoppling för mig och halvturken.

Turkiet - vi ses snart igen!

2 kommentarer:

  1. Såååå mysigt det ser ut!!! Förstår att du vill tillbaka...
    Kramis!

    SvaraRadera
  2. Det verkar helt underbart

    SvaraRadera