söndag 16 januari 2011

Utmattad...

Isak somnade för en kvart sedan och jag sov någon minut innan det.

Minns att jag vaknade av att Isak rörde på sig, vände på sitt huvud och frågade "mamma, sover du". "Nej, nej" blev mitt smått sömdruckna svar. En stund senare när jag plockade undan tacotillbehören ifrån bordet så somnade min lille prins. Där låg han, varmt nerbäddad i filten, iklädd sin himmelsblåa fotbollspyjamas och sina nya boxerkalsonger med rymdraketer på. *Kärlek*

Som mamma plågas man ju av ständigt dåligt samvete. Det spelar ingen roll vad man gör så finns det saker som man önskar att man gjort bättre. Man känner sig som en dålig mamma när man tillagat halvfabrikat istället för mat made from scratch. När man städat toaletterna istället för att leka sjörövare i sängen som är Pippis sjörövarskepp. När man irriterat ryter när dammsugaren ska agera häst istället för städredskap. När man kommer till dagis halv fem och inser att ens barn är bland de fem sista.
Ja, denna lista kan göras hur lång som helst....och idag lider jag av detta samvete.

Jag har fixat och donat sedan vi vaknade i morse. Isak har inte fått många minuters fullt fokus. Jag känner att vårt hem är i behov av förändring och detta har hållit mig ordentligt sysselsatt vill jag lova.
Ramar har bytts ut, blommor har slängts, nya blommor har intagit hemmet, sängar har renbäddats och...hmm, var det något mer egentligen?!
I alla fall så har tiden gått sanslöst fort. Isak har roat sig själv och förgäves försökt få mig med i alla lekarna. "Vänta lite", "snart", "om en stund", "måste bara göra detta först" är ord och fraser som yppats mest hela dagen.
Men, men....jag tror att även Isak är nöjd med resultatet i alla fall. Sen fick han ju vara hos mormor och morfar en timme när jag shoppade blommor i stora staden.

Men nu gnager som sagt samvetet :o(

Pappa T är i Turkiet. Han åkte i fredags och blir borta en vecka. Jag hoppas han har det bra utan att ha någon att tolka för mest hela tiden....dvs mig ;o) Måste lära mig turkiska...men jag orkar fan inte. Tänk och kunna åka ner där i sommar och kunna gå och handla och fixa själv. Önsketänkande!

Nu måste jag fortsätta att göra lite nytta innan jag ska landa i soffan och förmodligen somna igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar